GRØNNERE OVERFART TIL LÆSØ FÆRGEN

Vi har været med i et projekt på Læsø færgen, hvor målet er at gøre den både CO2-neutral og partikelfri – og ikke mindst have et bæredygtigt perspektiv i hele sin livsbane. Projektet har potentiale for 53 færgeruter alene i Danmark.

METANOL ER KLAR

Vores CSO, Jørk Rudolph, er partner på projeket, og han har været med til at finde en bæredygtig løsning til ‘Margrete Læsø’. Han peger på en ombygningsløsning på færgen, der kan skifte til en kombination af både metanolmotorer og brændselsceller.

”Vi har et produkt, som gør det muligt at skifte fra diesel til metanol, og som drives på ren kompression, som man kender det fra en dieselmotor i dag,” siger Jørk Rudolph og fortsætter:

”Det udleder ingen CO2, partikler eller SOx, og NOx-udledningen efterlever de aktuelle krav – uden tilsætning af additiver. Der er endda en højere virkningsgrad end med diesel. Så det primære spørgsmål er, om løsningen fungerer i hverdagen mellem Frederikshavn og Læsø.”

STOR INTERESSE FOR METANOLLØSNING

Hvis løsningen virker i hverdagen, vil der være mange havne i Danmark og udlandet, som bør spidse ører.

”Jeg vil gætte på, at 3 ud af 4 af de danske indenrigsfærger har en tilsvarende dieselmotor ombord, så det er da en løsning, der har stort potentiale,” siger Jørk Rudolph.

Læsø Færgen