Aarhus Universitet har fået et nyt stort forskningsskib opkaldt efter Aurora, gudinden af morgenrøden. Det er det første danske forskningsskib, der er blevet bygget i 30 år.

Aurora er 8,5 m bred og 28 m lang og dermed tre gange så stort som universitetets tidligere forskningsskib. Hendes max. hastighed er 11 knob. Aurora kan klare togter af 10 døgns varighed med max. 14 mand om bord inkl. besætning, og det er et stort antal i forhold til tidligere forskningsskibe. I designprocessen har man kigget på 30 andre internationale skibe for at skabe det bedste og mest moderne forskningsskib, der vil kunne benyttes mange år fremover.

Nordhavn har fået æren af at levere nogle vigtige dele af det store maskineri til Aurora. Det drejer sig om hovedmotorerne, som er to Scania-motorer af typen DI13 på i alt 736 kW samt hjælpemaskineri, der består af en Scania-motor og en Sisu-motor på i alt 428 kW.

Skibet er bygget på Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri og har været undervejs i 7 år. Det store forskningsskib er udstyret med den nyeste teknologi til havbundsundersøgelser. Det har ligeledes været vigtigt, at alt udstyr nemt kan sættes op og tages ned igen, hvilket giver en høj fleksibilitet. Aurora er desuden udstyret med lyddæmpende propeller for at give forskerne de bedst mulige arbejdsforhold.

Aurora vil ikke kun blive brugt som forskningsskib, men vil også til tider være platform for undervisning af gymnasielever samt kurser for studerende inden for marinebiologi og geologi.

Det er Institut for Bioscience og Geoscience ved Aarhus Universitet, der har købt og står for driften af Aurora.

Tillykke til Aarhus Universitet med Aurora! 

[Foto: Torben Vang]